Ten rok jest dla mnie wyjątkowy. Po wydaniu podręcznika „Połącz kropki” przyszedł czas na kolejną pomoc dydaktyczną. Tym razem przedstawiam Państwu „Postaw kropkę”😊
Skąd taki tytuł? W zapowiedzi jest bowiem kultura polska, mówienie, pisanie i mediacja.
Sprawności mówienia i pisania są ogromnym wyzwaniem dla uczących się języka. Produkcja ustna i pisemna to ostatni etap w scenariuszu lekcji, zadania z nimi związane są ukoronowaniem pewnego procesu, symbolicznym „postawieniem kropki”. Nie tylko na końcu wypowiedzi, ale też w zakończeniu danego tematu lekcji.
A tematy podsuwa nam kultura, życie codzienne, realia danego kraju – w tym wypadku Polski. Znajdą więc tu Państwo takie zagadnienia jak: język polski, polskie nazwy, mieszkańcy Polski, Polacy i Polska za granicą, grzeczność na co dzień, podróż po Polsce, o świętach i świętowaniu, o przesądach i wierzeniach, o kuchni polskiej i naszych narodowych kulinarnych skarbach, o zdrowiu, o nauce i edukacji, o przeszłości i teraźniejszości w Polsce.
Dodatkowym elementem książki są propozycje ćwiczeń związanych ze sprawnością mediacji.
Ćwiczenia rozwijające sprawność mediacji są jedną z pierwszych prób wdrożenia do praktyki dydaktycznej najnowszych zaleceń Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego. W 2016 roku ukazała się bowiem rozszerzona wersja tego dokumentu, a opis mediacji zajmuje w niej znaczącą część. Korzystający z „Postaw kropki” będą mieli więc okazję przekonać się, czy umieją przetwarzać tekst (czyli rozwijać mediację tekstową), współpracować w grupie w celu wyjaśniania znaczeń (mediacja pojęciowa) i budować przyjazne kulturowo środowisko (mediacja komunikacyjna).
We wszystkich ćwiczeniach starałam się przenieść akcent z nauczyciela na ucznia, z lektora na studenta. Każda osoba podejmująca naukę języka powinna robić to w sposób świadomy, w miarę możliwości autonomiczny. Dotyczy to także zadań związanych z samooceną. „Postaw kropkę” nie jest samouczkiem: może, a nawet powinien być wykorzystywany na lekcjach języka polskiego. Jednak rolą nauczyciela jest wskazywanie drogi, a nie wyręczanie uczącego się, pokazywanie różnych opcji, a nie dostarczanie gotowych rozwiązań.
Podobnie jak w mojej poprzedniej książce z ”serii z kropką” także i tutaj zaproponowałam elementy autoewaluacji, które pozwalają uczącemu się samodzielnie śledzić postępy. Na początku proponuje się zadania umożliwiające sprawdzenie swoich językowych kompetencji komunikacyjnych. Co pięć lekcji jest także czas na powtórzenie i uzupełnienie informacji. Wreszcie na końcu znajdą Państwo kompleksową ocenę w formie wielu autoewaluacyjnych zadań.
Dodałam też minisuplement dla nauczyciela: są to propozycje ćwiczeń związanych z wyżej wspomnianą mediacją.
Mam nadzieję, że „Postaw kropkę” będzie dla Państwa źródłem inspiracji do nauczania i nauki języka polskiego.
Why “Postaw kropkę - a film footage
Podręcznik „Postaw kropkę” jest dostępny w my shop