Trzy tygodnie temu miałam okazję współprowadzić szkolenie na temat miejsca i roli kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego i drugiego.
Ponieważ frekwencja dopisała i pojawiły się pytania o inne lokalizacje, uznałyśmy, że warto powtórzyć szkolenie – tym razem on line.
Serdecznie zapraszam w imieniu swoim, zaprzyjaźnionej szkoły językowej Dialog w Krakowie oraz Kolegium Języka i Kultury Polskiej w Berlinie na powtórne spotkanie z polską kulturą w programach do nauczania języka polskiego. Zarówno dla dorosłych, jak i dzieci, cudzoziemskich i polonijnych.
Według Hanny Komorowskiej istnieją dwie sytuacje, w których przywołuje się kulturę w procesie nauczania języka:
- kiedy jednym z celów jest zapoznanie się z dorobkiem kulturalnym i cywilizacyjnym danego kraju,
- kiedy mówimy o trudnościach pojawiających się wskutek odmienności norm społecznych, stylów życia, przekonań, wartości.
Ten drugi aspekt wydaje się bardzo istotny w kontekście dwu i wielokulturowym, w którym nauczamy języka polskiego. Nie jesteśmy zwolenniczkami sformułowania „trudności”, chociaż zdajemy sobie sprawę, że pogodzenie odmienności nie jest zadaniem łatwym. Nazwijmy je więc „wyzwaniem”.
Podczas szkolenia zaprezentujemy szereg propozycji metodycznych do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, które akcentują komponent kulturowy. Nie zabraknie miejsca na zalecenia znajdujące się w programach nauczania, które mają związek z kulturą.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrania z webinarium, które odbyło się w czwartek, 19 marca 2020 o godzinie 19:00. Link do kanału „POLSKI I KROPKA” na YouTube poniżej:
KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO I DRUGIEGO – LINK DO NAGRANIA WYDARZENIA