fbpx
Jak uczyć gramatyki uczniów i studentów ze wschodu

JAK UCZYĆ GRAMATYKI W GRUPACH UCZNIÓW I STUDENTÓW ZE WSCHODU

Nasze pierwsze spotkanie z panią dr Dominiką Izdebską – Długosz w czerwcu b.r. spotkało się z ogromnym zainteresowaniem. Nie jesteśmy zaskoczeni: większość z nas pracuje w szkołach, na uczelniach i kursach językowych z Ukraińcami, Białorusinami, Rosjanami.

Dlatego ponownie zaprosiliśmy Panią Doktor na Polski i kropka i już w czwartek, 16 września odbyło się webinarium z jej udziałem – „JAK UCZYĆ GRAMATYKI W GRUPACH UCZNIÓW I STUDENTÓW ZE WSCHODU”

Podczas webinarium poruszone zostały następujące problemy:

1.  Po co i jak rozpoznawać szczegółowe trudności w polszczyźnie uczących się ze Wschodu?

2. Na czym polega nauczanie języka polskiego jako obcego w kontraście z językami wschodniosłowiańskimi? (Dodajmy, że nie musimy znać języka naszych podopiecznych.)

3. W jaki sposób badania nad błędami gramatycznymi uczących się ze Wschodu i metodyczne założenia nauczania JPJO w kontraście znalazły swój wyraz w najnowszej pozycji: „Polski dla nas 1,  Польский для нас 1”?

Ta niezwykle bogata propozycja dydaktyczna (ponad 250 ćwiczeń) jest rezultatem wieloletniego doświadczenia w pracy lektora języka polskiego jako obcego oraz wnikliwych badań nad błędami. Pani Doktor zgromadziła ich niemal 6 tysięcy, co znalazło odzwierciedlenie w kolejnej pozycji, którą także polecamy: monografii naukowej, która ukazała się końcem czerwca nakładem Księgarni Akademickiej pt. „Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych” (seria Biblioteka LIngVariów).

A oto fragment recenzji podręcznika „Polski dla nas 1,  Польский для нас 1” autorstwa prof. Ałły Krawczuk z Narodowego Uniwersytetu Lwowskiego. Według prof. Krawczuk podręcznik „proponuje bardzo cenny materiał ćwiczeniowy i tak samo wartościowe (i przejrzyste!) wyjaśnienia niektórych zasad gramatycznych (…). Autorka zauważa najsubtelniejsze różnice w strukturach gramatycznych blisko spokrewnionych języków wyjaśnia zasady funkcjonowania konstrukcji polskich (na tle rosyjskich) i proponuje szereg ćwiczeń, przy czym ułożonych w sposób spiralny, gdy do omawianego „miejsca trudnego” wraca się po kilka razy, by zostało ono przeanalizowane wielokrotnie i wszechstronnie. Mimo że książka jest o gramatyce (która często straszy swoją powagą uczących się), jest ona atrakcyjna. Mam tu na myśli już nie tylko treść materiału ćwiczeń, ale też interesujące, nowatorskie ich formy.”

CERTYFIKATY UCZESTNICTWA

Wszyscy zarejestrowani na platformie edukacyjnej uczestnicy szkolenia „JAK UCZYĆ GRAMATYKI W GRUPACH UCZNIÓW I STUDENTÓW ZE WSCHODU” mogą otrzymać certyfikat uczestnictwa w tym wydarzeniu.

Proszę zainteresowanych otrzymaniem tego dokumentu o rejestrację za pomocą formularza zamieszczonego pod poniższym linkiem:

WNIOSEK O WYDANIE CERTYFIKATU ZE SZKOLENIA: „JAK UCZYĆ GRAMATYKI W GRUPACH UCZNIÓW I STUDENTÓW ZE WSCHODU”

Certyfikaty będą przesyłane na wskazany w formularzu adres email do tygodnia po złożeniu wniosku.

Bardzo proszę o wprowadzanie poprawnych danych we wniosku czyli imienia/imion,  nazwiska oraz adresu email ( zgodnego z tym podanym w formularzu rejestracyjnym na wydarzenie). Dane te będą jedynym źródłem informacji do wystawienia certyfikatu.

Webinarium będzie nagrywane i dostępne na kanale You Tube „Polski i kropka”.

ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NASZYMI PROPOZYCJAMI PODRĘCZNIKÓW I MATERIAŁÓW DO NAUCZANIA JPJO

POLSKI DLA NAS 1 - BANER REKLAMOWY
Agnieszka Jasińska - Połącz kropki
Przewiń do góry
pl_PL