fbpx

JAK KORZYSTAĆ Z DOMYSŁU JĘZYKOWEGO, CZYLI O TRANSFERZE POZYTYWNYM W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO

Szanowni Państwo, 6 października b.r. o godzinie 19:00 czasu polskiego odbyło się kolejne webinarium organizowane przez POLSKI I KROPKA. Tym razem zajmowaliśmy się ponownie zagadnieniem podobieństw językowych, które umożliwiają nam lepsze rozpoznawanie znaczenia i szybszą naukę. W naszych szkołach i na uczelniach jest coraz więcej uczniów i studentów z Ukrainy, którzy mówią podobnym do polskiego […]

JAK PRZYGOTOWAĆ PROGRAM DO NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO I DRUGIEGO

08 września 2022 roku odbyło się kolejne webinarium. Tym razem rozmawialiśmy o tym, jak napisać program/sylabus kursu języka polskiego jako obcego i drugiego.Po wakacjach i wraz z rozpoczęciem roku szkolnego oraz akademickiego pojawia się zawsze wiele pytań od nauczycieli i lektorów, którzy zobowiązani są do przygotowania programów/sylabusów w szkole, na uczelni i na kursach komercyjnych.Podczas […]

UCZYMY (SIĘ) PISAĆ PO POLSKU

12 maja 2022 roku odbyło się kolejne webinarium, podczas którego zaprezentowaliśmy podstawy teoretyczne i praktyczne pomysły dotyczące rozwijania sprawności pisania. Budowanie form wypowiedzi pisemnej (od prostej notatki po rozprawkę czy opowiadanie), są dużym wyzwaniem dla uczących się języka polskiego jako obcego. Otrzymaliśmy od Państwa wiele sygnałów, że wsparcie metodyczne i wskazanie konkretnych zadań, które pomogą […]

GRAMATYCZNE PUZZLE

W czwartek, 24 marca 2022 roku odbyło się kolejne webinarium na stronie POLSKI I KROPKA. Tym razem wróciliśmy do gramatyki, ponieważ uważnie obserwujemy Państwa dyskusje na forach i czytamy Państwa uwagi. Wynika z nich jasno, że zagadnienia gramatyczne wciąż budzą żywe zainteresowanie uczących. Tym razem nasze spotkanie będzie składać się z trzech części. W pierwszej, […]

STATUS DZIECKA Z DOŚWIADCZENIEM MIGRACJI W POLSKIEJ SZKOLE

Serdecznie zapraszamy na pierwsze w tym semestrze webinarium. Z powodu dramatycznej sytuacji na Ukrainie poświęcone będzie ono statusowi dziecka z doświadczeniem migracji w polskiej szkole. Gościć będziemy Panią Ewę Stoińską ze Szkoły Podstawowej nr 29 w Gdyni, w której od kilku lat uczniowie z doświadczeniem migracji stanowią od 2% do 12% uczniów. Pani Ewa Stoińska, […]

NIEZBĘDNIK DLA OSÓB ROZPOCZYNAJĄCYCH PRACĘ Z DZIEĆMI PRZYBYWAJĄCYMI Z UKRAINY

Dziś gościem portalu Polski i Kropka jest Pani Dr Ewa Zawisza-Wilk, terapeutka rodzin, pedagog, logopeda, tutor i mediator. Pani Doktor jest pracownikiem naukowym Uniwersytetu Pedagogicznego, prowadzi też prywatny gabinet terapii ProZA. Autorka pięknej książki „Plasterki na tęsknotę”. Pod wpływem ostatnich wydarzeń na Ukrainie i w związku z uchodźctwem ukraińskim do Polski przygotowała dla Państwa specjalny […]

SŁOWA, KTÓRE INSPIRUJĄ

Serdecznie zapraszam na kolejne szkolenie metodyczne z języka polskiego jako obcego i drugiego. Tym razem rozmawiamy o tym, jak przeprowadzić zajęcia za pomocą jednego wyrażenia. Jak frazeologizm, skrzydlate słowo, eponim oraz inna kulturowo osadzona w języku jednostka może być inspiracją lub pretekstem do przygotowania całej lekcji. Postaram się odpowiedzieć na to pytanie. Punktem wyjścia będą […]

NIE TAKI DIABEŁ STRASZNY, JAK GO MALUJĄ, CZYLI O INTERNETOWYCH NARZĘDZIACH NA LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO

W czwartek, 2 grudnia odbyło się kolejne webinarium na stronie Polski i kropka. Tym razem rozmawialiśmy o …. nauczaniu zdalnym. Wielu nauczycieli z ulgą wróciło do szkoły porzucając Teamsy i Zoom, ale duża część uczących pozostała przy pracy on line. Okazało się, że jest miejsce i obustronna wola (uczących i uczonych), żeby kontynuować naukę zdalnie. […]

JAK WSPIERAĆ AUTONOMIĘ W NAUCE JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO? – „STARY” TEMAT, NOWE POMYSŁY

Zapraszam Państwa na kolejne spotkanie. 18 listopada rozmawialiśmy o tym, jak wspierać autonomię naszych podopiecznych w nauce języka polskiego jako obcego. Z moich wieloletnich obserwacji jako metodyka nauczania języków wynika, że nauczyciele i kandydaci na nauczycieli mają wciąż tendencję „brania na siebie zbyt wiele”. Wyręczają uczniów i studentów, pozostawiając niewiele miejsca na samodzielne planowanie procesu nauki […]

POSTAW KROPKĘ 2

Zapraszam Państwa do zapoznania się z moim kolejnym podręcznikiem. Po wydaniu zbioru zadań z gramatyki „Połącz kropki” oraz podręcznika z tekstami o polskiej kulturze „Postaw kropkę” przyszedł czas na kontynuację tego drugiego. „Postaw kropkę 2” proponuje taką samą formułę, jak jego poprzednik, nowością jednak są przysłowia, idiomy, eponimy, nazwy własne i eponimy, które są punktem […]

Przewiń do góry
pl_PL